Utsläppen av växthusgaser från trafiken ökar

Igår släppte EU:s miljöbyrå EEA sin rapport över transporterna och miljön, TERM 2006. Den visar att utsläppen av växthusgaser från trafiken ökat med 32% från 1990 till 2004. Störst är ökningen i Luxemburg med 156% och i Sverige 9%. Siffrorna omfattar inte sjöfart och internationell flygtrafik.

När det gäller godstrafiken ökar den mer än BNP, dvs vi har ingen decoupling, utan tvärt om. Detta betyder att vi blir mer och mer ineffektiva på att transportera vårt gods. En stor del av godstransporterna är alltså transporter som är att betrakta som ”tomma kalorier”. Vi har byggt ut infrastrukturen på ett sätt som möjliggjort denna utveckling.

Den stora frågan är nu hur vänder vi denna utveckling på ett sätt som gör att behovet av transporter effektiviserats. Enda sättet är att sätta rätt pris på de externa effekterna.

– Vi kan inte hantera de ökande utsläppen av växthusgaser, bullerstörningar och den fragmentering av landskapet som transporterna orsakar utan att angripa den ökande trafikmängdens totala omfattning och infrastruktur: på vägar och järnvägar, i luften och på hav och vattenvägar. Tekniska framsteg såsom renare och mer bränsleeffektiva motorer har stor betydelse, men vi kan inte uppfinna oss ur problemet med utsläppen från transporter säger miljöbyråns chef professor Jacqueline McGlade.

Så rätt, så rätt!

PS. Idag har jag haft ett intressant lunchmöte kring en affärsidé om utsläppsrätter. Skall bli intressant att se vad det kan bli av det… DS

Länk:
Rapporten från EEA

Share on Pinterest
There are no images.
Dela med dina vänner:










Submit
0 kommentarer

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *