En födelsedag på autobahn

Idag var en dag på autobahn. Vi hade faktiskt tur, bar väder och ingen stau någonstans. Det tror jag inte jag varit med på under senare år någon gång. Men min bild är att hastigheterna ökar år från år. Trots att vi körde kanske 130-140 km/h så blir vi omkörda av en stor mängd bilar i kanske 150-180 km/h.

Och i detta land vill Angela Merkel inte sätta någon hastighetsgräns. Jag är övertygad att en sådan skulle ge betydande vinster i trafiksäkerhet, som sen skulle minska samhällets kostnader för sjukvård och produktionsbortfall (jo det är så man värderar trafiksäkerheten…).

Inte förrän vi kom ca 5 mil från Puttgarden började det regna underkylt regn. Och detta fortsatte ända till vi var hemma i Lund. Sonen, som fyller år idag, tyckte kanske inte att födelsedagsfirandet var det roligaste.

Och så ser jag att Göran Tegner skrivit en trevlig kommentar om spårtaxi på blogginlägget från i förrgår. Vi kan nog blir överens om det mesta tror jag, utan kanske svårigheten att få in systemet i befintlig miljö.

Share on Pinterest
There are no images.
Dela med dina vänner:










Submit
4 kommentarer
  1. Flavian
    Flavian says:

    Angela Merkel kommer från det ex-kommunistiska DDR och förknippar troligen hastighetsbegräsning med kommunism.

    Och jag tycker att hon har rätt. Förnuftsargumenten för hastighetsbegränsning på motorväg är klena eller obefintliga. Det handlar mera om tro och om man inte kan prestera mycket bra skäl för att begränsa människans frihet, menar jag att man skall få göra som man vill.

    Och varför skall man inte få köra i 200 km/h, i de fall omständigheterna medger detta?

    Observera också att tysk polis kan utfärda böter och dra in körkort därför att man hållit högre fart än omständigheterna medgav på en sträcka utan hastighetsbegränsning, även om ingen olycka inträffat.

    Alltså är det fel att tro att fri fart är en fribiljett till vårdslöshet.

    Svara
  2. Christer Ljungberg
    Christer Ljungberg says:

    Vi vet sedan kanske 40 år att det finnns ett direkt samband mellan hastighet och risk.

    Visst är motorvägar det säkraste vi har, och behöver inte begränsas på samma sätt, det är rätt.

    Om motorvägen var helt tom på andra bilar vore det delvis en anna sak. Då stal man inte andra människors säkerhet, och det fanns då mindre skäl med hastighetsbegränsning,

    Jag tycker också att miljöargumentet blivit allt mer relevant.

    Svara
  3. Vincent
    Vincent says:

    Olyckorna ökar inte i med högre hastigheter, utan olyckans konskvenser blir kraftigare.
    Att ta till miljöargumentet som argument för sänkta fartgränser rimmar illa. Hade de svenska politikerna ambitionen att sänka koldioxidutsläppen skulle de skatta bort fordon som drivs med bensin för att i stället gynna diesel drivna fordon. På det sättet skulle utsläppen reduceras med 20-30% på ett bräde. Miljön har bara blivit ett av många argument att öka skatteintäkterna till staten, det har ingenting med miljöengagemang att göra.
    Jag tycker nog att Merkel gör rätt i att ha kvar den fria farten i Tyskland då det gynnar teknikutvecklingen till säkrare fordon som t.e.x. farthållare med radar & låsningsfria bromsar.

    Svara
  4. Christer Ljungberg
    Christer Ljungberg says:

    Du har tokfel. Olyckornas antal ökar med högre hastigheter, och konsekvenserna. DEt är sedan länge välbelagt i forskningen.

    Koldioxidutsläppen är kopplade till farten. Beror lite av biltyp, hur den är växlad etc, men att 70 ger lägre än 90, 90 ger lägre än 110 är helt klart.

    Och att miljöskatter bara är till för att dra in skatteintäkter till staten är bara snömos. Hört talas om skatteväxling?

    Svara

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *