Kollektivtrafiken för dyr?

Idag har man kunnat läsa om att kollektivtrafiken blivit så dyr, och ökat mer i pris än bensinen. Det är en utredning som Göran Tegnér, grundare av saligen insomnade konkurrenten Transek(uppköpt av multisen WSP), har genomfört åt Vinnova.

De flesta journalister har vinklat det hela lite halvdant. Det som rapporten säger är priset på kollektivresor per kilometer har stigit ca 28 % mer jämfört med hur bensinpriset stigit under 1985-2005.

Om skälet till detta, och huruvida detta är samhällsekonomiskt vettigt, säger inte rapporten så mycket.

Skälet till att priset på kollektivtrafikresor stigit så mycket är enligt min uppfattning att många politiker i läsntrafikbolagen har satt som krav på sina bolag att man skall ha en kostnadstäckning på mer än 50%. Idag ligger enligt rapporten den genomsnittliga kostnadstäckningsgraden på 56%.

Är då detta klokt? Enligt Bengt Holmberg, tidigare kollega och professor på LTH, som studerat frågan i en statlig utrednig häromåret, är det inte optimalt. Den samhällsekonomiskt riktiga nivån ligger på ca 50%. Det beror på att den nytta som kollektivtrafiken ger i form av minskade utsläpp, ökad tillgänglighet för personer utan bil osv är så stor att det är samhällsekonomiskt motiverat med en offentlig subventionering på ca 50%.

Alltså, dags för politikerna att sänka biljettpriserna, eller satsa på en utbyggnad av systemet så att kostnadstäckningsgraden kommer att ligga kring 50% och inte högre!

Länkar:
Artikel på SR:s hemsida om rapporten
Rapporten om kollektivtrafikens pris

Share on Pinterest
There are no images.
Dela med dina vänner:










Submit
0 kommentarer

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *