Kan navigeringssystem i bilarna ge bättre miljö?

Frågan i rubriken är naturligtvis inte helt lätt att besvara. För ett par år sen genomförde vi på Trivector ett forskningsprojekt för Vägverket för att se om navigeringssystemen de facto gav kortare körsträcka än den som bilisten skulle valt utan navigering. Då kom vi fram till att man sparade 2-3% av körsträckan jämfört med hur bilisten skulle kört utan navigering. Detta borde kunna leda till motsvarande minskning av utsläppen.

Nu har Eva Ericsson på LTH förfinat vår kunskap om detta. Eva är expert på hur bilarnas körmönster påverkar avgasutsläppen (och dessutom programchef för IMPACT – ett forskningsprojekt som är en del av det Trivector-ledda TransportMistra). Hon har nyligen publicerat en artikel i den vetenskapliga tidskriften ”Transportation Research Part C”. Där snappades resultaten upp av New Scientist, och sen har nyheten de senaste dagarna, enligt ett mail från Eva, roterat runt i 100-tals av världens medier, allt från The Hindu, Guardian och The daily telegraph. Eva har blivit intervjuad i BBC, Sveriges Radio och säkert av många fler vid det här laget.

Det är intressant och trevligt att det nu är så hett med frågan om hur vi kan minska våra utsläpp att denna typ av forskningsresultat nu genererar ett sådant massivt nyhetsflöde.

Vad är det då som Eva, och hennes kollegor, kommit fram till? Jo, olika gator (med olika geometrisk utformning som bredd, antal körfält) ger olika körmönster (dvs hur man accelererar, bromsar etc). Om navigeringssystem kunde ta hänsyn till detta skulle man kunna föreslå en väg som skulle vara opimerad ur utsläppsynvinkel, och då skulle utsläppen kunna minska med ca 8%.

Man skulle också kunna använda sig av speciella sond-bilar som utrustas med sändare som skickar information om trafikläget till en central, och sen skulle detta kunna skickas ut till navigeringssystemen med TMC -Traffic Message Channel- , samma system som idag skickar information om olyckor, halka etc till navigeringsystem som har denna funktion. På så sätt skulle färdvägen kunna bli ännu bättre ur utsläppsynvinkel.

Länkar:
Lunds universitets pressmeddelande
New Scientist

Share on Pinterest
There are no images.
Dela med dina vänner:










Submit
0 kommentarer

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *