Handeln blir mer hållbar 2007?

Tidningen Supermarket har i sitt sista nummer för 2006 en lista över 100 trender i detaljhandeln.

De 10 trender som gäller för hela detaljhandeln är enligt tidningen dessa. Och många av dem handlar faktiskt om en ökad hållbarhet.

Det är som vanligt så att handeln är duktig på att fånga och anpassa sig till rådanade trender. Och just nu är faktsikt miljö och hållbarhet en trend. Och kommer att så vara i många år – tro mej.

1. Kunskapens återkomst. Kunniga butikssäljare blir avgörande.
Kommer att kräva mycket. Kunderna är idag oftast mycket mer väl informerade än säljarna efter att ha konsulterat internet.

2. Ekologiskt och miljövänligt. Idag ett mervärde – i morgon ett måste.
Även handeln tycks ha vaknat.

3. Nu vill vi pyssla om det nya. Nu skall alla nya kök och TV-apparater underhållas.
Att vårda är ju också en hållbarhetsfaktor.

4. Äldre prisjägare driver lågpristrenden. Många nya pensionärer får det knapert.
Föroppningsvis vill de handla nära hemmet…

5. Manuell handpåläggning. Masstillverkat med handgjorda detaljer gör succé.
Kan ge jobb här hemma.

6. Lokalproducenterna är vinnarna. Vi gillar att känna bonden som odlat vår potatis.
Lokalproducerat är oftast bäst för miljön.

7. Varuhusets comeback. Svenskarna vill spara tid och handla allt på en gång.
Nostalgitripp för mej vars pappa var chef för ett Domusvaruhus. Varuhus brukar ligga mer icentrala delar, eller hur?

8. Personal shoppers i nya butiker. Service i mataffären, precis som i i klädbutiken.
Skönt om det finns nån att fråga var marmeladen står.

9. Kvartersbutiken kommer tillbaka. Vi vill bli igenkända och få personlig hjälp.
Den har väl aldrig varit helt borta, tack vare alla invandrare. Närhet är oftast hållbart.

10. Nya tjänstekoncept som sparar tid. Matlistor via SMS och hjälp med TV-installationen.
Tid blir allt viktigare som livskvalitetsfaktor. Detta kan verka både positivt och negativt ut hållbarhetssynvinkel. Troligen mest positivt på sikt.

Intressant att tid kommit med i flera av punkterna. Tid har vi med som en bubblare som påverkar framtidens transporter i vår nya bok med arbetsnamnet ”Framtidens transportsystem – no more business as usual”. De andra fyra faktorerna är som jag tidigare diskuterat: klimat, oljepris, hälsa och vår syn på staden. Kanske skall tid vara inte bara en bubblare?

Share on Pinterest
There are no images.
Dela med dina vänner:










Submit
2 kommentarer
  1. Liska
    Liska says:

    Hoppas att allt blir så som du säger. Om jag minns rätt så läste jag häromdagen någonstans att ordet ”time” sagts oftast i 2006 i England! Tid är det som styr våra liv mest tycker jag.

    Hur ser det ut med att köpa mat via internet? Ekolådan tycker jag är superbra och en bra alternativ för äldre människor som har svårt att gå eller bära tunga matkassar.

    Svara
  2. Christer Ljungberg
    Christer Ljungberg says:

    I samma nummer av Supermarket säger Fredrik Bergström på HUI att senaste 2010 handlar vi mat på INternet. Vi gjorde det själv när Matomera fanns i Skåne. och Trivector gör det från Malmborgs i Lund varje vecka.

    Fast å andra sidan brukar inte Fredrik och jag tycka helt samma när det gäller miljö (vi jobbar just nu tillsammans i ett uppdrag åt Länsstyrelsen i Skåne kring handel och hållbarhet).

    Svara

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *