Äntligen lägre hastigheter i städerna

Idag meddelar Vägverket i vilka städer man skall genomföra försöket med 40 km/h och 60 km/h. Hastighetsgränserna kommer att vara 30 som idag på särskilt utsatta platser, i bostadsområden och centrumområden, 40 i första hand på länkar i huvudnätet för biltrafik där oskyddade trafikanter blandas med biltrafik och där det finns övergångsställen samt 60 på leder med separata gång- och cykelvägar, inga övergångsställen och få korsningar.

I första hand genomförs försöket i Halmstad, Hylte, Luleå, Vänersborg, Växjö och Stockholm. mindre försök skall ske i Helsingborg, Haparanda, Umeå, Nyköping, Solna, Lidköping, Göteborg, Malmö, Eskilstuna och Håbo.

Nya hastighetsgränser har diskuterats under många år, och det är skönt att Vägverket äntligen kommit till skott. Hastigheten påverkar säkerhet, buller och utsläpp, och frågan är hur många liv som kan sparas, genom ökad trafiksäkerhet och minskade utsläpp? Tidigare sänkningar i bostadsområden till 30 km/h har gett mycket goda resultat.

Trivector, skall tillsammans med VTI och Vägverket konsult utvärdera försöket. Det finns säkert anledning att återkomma till resultaten framöver.

Framtidsyrken för en ny tid
Dagens yrke: dromolog

PS Kommer just från en Lucia-konsert i Lunds Domkyrka. För nionde året i rad medverkar något av barnen i körerna. Bäst var som vanligt ”Look: Shepards from Betlehem”. DS

Share on Pinterest
There are no images.
Dela med dina vänner:










Submit
3 kommentarer
  1. Mats Améen
    Mats Améen says:

    Lägre hastighet i städerna är utan tvekan en mycket effektiv trafiksäkerhetsåtgärd. Men ett genomförande utan särskild hänsyn till kollektivtrafiken kommer att leda till längre restider (=färre resenärer) och ökade trafikkostnader, som får kompenseras med högre biljettpriser. Och så riskerar kollektivtrafiken att hamna i en ond cirkel, där högre priser ger ännu färre resenärer. Detta går stick i stäv mot klimatmålen och riskerar att öka trängseln.

    Alltså – gärna sänkta hastigheter, men besluta samtidigt om en plan där kollektivtrafiken fullt ut kompenseras genom t ex bussprio i trafiksignaler, klackhållplatser, kollektivkörfält mm.

    Svara
  2. Pelle Envall
    Pelle Envall says:

    Jag vet faktiskt inte vad som är så bra med regeringens nya beslut i sig.

    Om regeringens nya system för hastighetsgränser är bra beror främst på hur, och om, byråkrater på olika nivåer kommer att vilja och våga använda det nya hastighetssystemet på ett sätt som gynnar t. ex. trafiksäkerheten, inte missgynnar kollektivtrafiken eller framkomligheten.

    Med anledning av din tidigare blogg om hastighetsgränser kan man ju undra om en majoritet i Sverige är för eller emot 40km/h i städer, respektive för eller emot en hastighetsgräns om 120km/h på lågt trafikerade motorvägar. Har någon undersökt det?

    Svara
  3. Christer Ljungberg
    Christer Ljungberg says:

    TRivector har tillsammans med Vägverket konsult fått ett stort uppdrag att utvärdera åtgärderna. Och där hade ingen ens tänkt på att kollektivtrafiken borde vara med i denna utvärdering! Nu är den det!

    Svara

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *