Alla kan trafik

I dagens DN skriver debattören Anders Isaksson om Stockholmstrafiken under rubriken: ”Kreativt tänkande bristvara i trafiken”. Sen kommer en hel lång räcka med gnäll, mera värdigt en motorredaktör i kvällspressen….

…..godtyckligt avstängda gator, egendomligt placerade refuger och plötsliga ändringar av enkelriktningen på gatorna. De försvårar alla flytet i trafikströmmen, innebär ofta långa påtvingade omvägar och förvärrar trängseln på de större gator som bilisterna tvingas in på för att ta sig från punkt A till punkt B….

…..Här som på många andra ställen har också cykelbanan tagit utrymme från vägbanan och inte från trottoaren, exempelvis Vasabron där ett helt körfält i riktningen mot Gamla stan försvann vid ombyggnaden för ett år sedan…..

…..Men om trängselavgifter är en bra metod att begränsa inflödet till innerstan, är det också bättre att bilarna rullar på alla gator än att de puttrar på tomgång i trängseln på ett fåtal genomfartsgator. Om fler cykelbanor är bra för cyklisterna, är det också bättre att de tar en del av trottoarerna än att de knaprar i sig hela körfält….

Hela den långa artikeln visar att Isaksson inte vet ett dugg om trafik. Enkelriktning och avstängningar finns där för att styra trafiken. Det flyt som Isaksson talar om skulle försvinna direkt om man tog bort alla regleringar. Då skulle trycket öka ännu mer på gatorna och Isaksson skulle få sitta i ännu längre köer. Och konkurrenssituationen för kollektivtrafiken skulle bli sämre och ännu fler skulle ta bilen och köerna och luftföroreningarna bli ännu värre.

Oerhört tröttsamt inlägg – och dessutom i min favoritavisa… Hade det varit min svåger hade han sagt upp prenumeration….

Framtidsyrken för en ny tid
Dagens yrke: chefredaktör

PS Sitter på tåget från Stockholm efter intervjuer med kommande medarbetare på Stockholmskontoret. De kan Stockholmstrafiken betydligt bättre än Isaksson. DS

Länk:
Isaksson tröttsamma artikel

Share on Pinterest
There are no images.
Dela med dina vänner:










Submit
0 kommentarer

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *