Expressen har dubbelfel igen

Sitter på tåget från Stockholm. Kom upp i morse med nattåget – en förnämlig uppfinning som många människor knappt känner till. Har hunnit med flera viktiga möten, och nu är jag tillbaka i Lund 18.30 och hinner nästan i tid till styrelsemötet för Lars Erik Larsson-gymnasiet.

Ser att att miljöministerns utspel om trängselavgifter i Malmö och andra städer engagerar. Peter J Olsson på Expressen tycker inte de behövs (liksom politikerna i Malmö) och tycker dessutom att det obegripligt att man inte byggt ut de skånska motorvägarna till 6 körfält. Som jag skrivit om tidigare är problemet att utbyggnad inte löser några problem. Ny vägkapacitet genererar ny trafik, så kallad inducerad trafik. Och snart har den nya kapaciteten ätits upp av denna nya trafik, och så måste man bygga ut igen.

Dessutom ger den nygenererade trafiken ökade utsläpp, och är det nåt vi inte behöver så är det sådana. Detta är ett av skälen till att vägavgifter ibland är enda vägen…

Framtidsyrken för en ny tid
Dagens yrke: chefredaktörsutbildare

PS Computer Sweden skriver idag om företagsbloggar. Ljungbergs blogg finns med. DS

Länkar:
Expressens artikel
Computer Swedens artikel
Tidigare blogginlägg om inducerad trafik

Share on Pinterest
There are no images.
Dela med dina vänner:










Submit
2 kommentarer
  1. C20
    C20 says:

    Anledningen till att folk inte åker nattåg är inte att dom inte känner till det utan att det går så jävla sakta. Otroligt hur man kan ”dra ut” en resa t ex Stockholm-Malmö över en hel natt. För den skull behöver det inte betyda att så många färre åker tåg – många väntar nog tills det går ett ”dag-tåg” som kör i normalt tempo.

    Sen att nya vägar genererar ny trafik stämmer (t ex Förbifart Stockholm är ett idiotiskt projekt) – men att bygga ett körfält till handlar ju även om att förbättra standarden på vägen -speciellt om det färdas mycket lastbilar och långsam trafik på den. T ex slipper man till stor del fastna bakom ”väg-sniglar” i 105 km/h i vänsterfilen som kör om lastbilar då dessa kan använda mittfilen istället. Det blir bättre flyt och mindre ”proppbildning” och borde kosta väldigt lite i jämförelse med en ny väg.

    Svara

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *