Yes!

Alliansen är kloka nog att förstå att trängselskatten måste vara kvar. Det deklarerar man idag på DN debatt. Så långt allt gott och väl. Men det finns ett antal oklarheter i beskedet.

Pengarna skall gå till……förbifarter, men också till kollektivtrafik, tror jag. Helt tydliga är man inte på denna punkt. Och när man skall starta igen får vi inget besked om. Den ”särskilde förhandlingsmannen” som skall tillsättas för att lösa alla trafikproblem i Stockholmsregionen skall

”pröva förutsättningarna för att samla Stockholmsregionen kring en interimistisk lösning på frågan om trängselskatt och vägavgifter. Det skulle kunna innebära att man efter en översyn av allt från kostnader, betalningsrutiner, integritetsfrågor och regelverk övergångsvis tillåter uttag av vägavgifter i form av trängselskatt för att direkt delfinansiera en så snabb utbyggnad som möjligt av Förbifart Stockholm.”

Det mest överraskande är kanske ändå beskedet att Citybanan stoppas. Om detta är bra eller dåligt, råder det delade meningar om. Att det behövs förbättringar för tågtrafiken är alla ense om – men Citybanan har redan innan den börjat byggas ökat i pris från 6 till 13 miljarder. Och det finns forskning som visar att denna typ av stora infrastrukturåtgärder nästa alltid blir ännu dyrare. Frågan är dock om det finns andra fungerande lösningar?

Framtidsyrken för en ny tid.
Dagens yrke: vägavgiftsförhandlare

Alliansens artikel på DN debatt

Share on Pinterest
There are no images.
Dela med dina vänner:










Submit
0 kommentarer

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *