Turboplanering, hållbarhet och demokrati

I Sverige finns några städer som utvecklas snabbt och där det byggs mycket. Och i många andra städer minskar antalet invånare och inget byggs. Båda delar kan ge problem. I många ”boomtowns” har kommunen svårt att hinna med.

Kalmar är nog Sveriges snabbaste kommun på planering. På ett par år har man godkänt, projekterat och byggt ett nytt IKEA, och på ett par månader har man godkänt och börjat bygga det kinesiska jättecentrat Fanerdun.

Missförstå mej rätt. Jag gillar utveckling, och tillväxt, om den är långsiktigt hållbar. Och denna typ av stora investeringar och satsningar kommer att påverka Kalmar och regionen positivt på många sätt. Men det högt drivna tempot har naturligtvis ett pris.

I juni 2005 bestämde sig IKEA för att etablera sig i Kalmar. Och när IKEA kommer ligger vilket kommunalråd som helst på knä. I juni 2006 öppnade IKEA sitt varuhus, och då hade kommunen fixat mark, godkänt bygglov, byggt anslutningsvägar osv.

Men frågan är om inte sagan om Fanerdun slår alla rekord. Den 16 augusti 2006 träffade det kinesiska konglomeratet Fanerdun (som vad jag förstår tjänat sina pengar som man säger sig ha, ingen vet riktigt, på bilindustrin, de har bl a ett företag som gör förbränningsmotorer och ett som gör el-bilar, enligt den svåraccessade webbplatsen).

Under 2,5 dygn jobbade företagets representanter intensivt tillsammans med kommunens tjänstemän, och lördagen den 19 augusti satt man med ett färdigt kontrakt, istället för den avsiktsförklaring man hade hoppats på. Det handlar om ett gigantiskt grossist-centrum där 1000 kinesiska företag skall hyra in sig för att visa upp sig för den europeiska marknaden.

En månad senare den 16 sept lämnade Fanerdun in bygglovsansökan på det som skall bli en mässhall på 50.000 kvadratmeter, hotell med 200 rum, och 300 bostäder. 10 dagar senare den 26 sept godkändes bygglovsansökan. (Det måste vara ett svårslaget rekord, vilket alla vet som försökt få bygglov för svåra saker som en takkupa eller liknande). Ytterligare 9 dagar senare påbörjades arbetena i Snurrom-området där anläggningen skall ligga.

Det är kul att det går bra för Kalmar. Låt oss hoppas att demokratin, öppenheten osv som krävs för att samhällsplaneringen skall bli långsiktigt hållbar inte prutas bort i dessa snabbprojekt. Min erfarenhet säger mig att det ofta är miljöhänsyn som på olika sätt inte hinns med. Och det i en tid när vi just behöver påverka hållbarheten i rätt riktning, särskilt när det gäller stora projekt.

Som kuriosa kan nämnas att planen som bilden ovan visar ser ut ungefär som de kinesiska företagsparker för miljöteknikföretag, som det finns 4 av i Kina. Det nätverk för miljödriven näringslivsutveckling som jag är ordförande i, Sustainable Business Hub, jobbar intensivt för att få in svenska företag i en av dem. I dessa parker står hållbarheten högt i kurs. Då borde den kunna göra det även i en kinesisk företagspark i Kalmar.

Stora projekt som de som jag beskrivit ovan behöver en hållbarhetsansvarig som ser till att de fina ord som finns i översiktsplaner och program faktiskt betyder något. Hur det är i Kalmar vet jag inte – men jag anmäler mig gärna som konsult i ärendet.

Framtidsyrken för en ny tid.
Dagens yrke: kinakännare

Share on Pinterest
There are no images.
Dela med dina vänner:










Submit
3 kommentarer
  1. Jessica ter Schure i San Francisco
    Jessica ter Schure i San Francisco says:

    Hej Christer,

    Här i USA har det blivit väldigt populärt med ”design charrettes”, som används av ”New Urbanists” och ”Smart Growth”-planerare för att diskutera nya projektförslag med en kommun. Då samlas de som är ansvariga för utbyggnadsprojektet tillsammans med sina arkitekter, ingenjörer, ekonomer, transport- och trafikplanerare och kommunens representanter under 4-8 dagar och arbetar 12-16 timmar per dag med att skapa ett designförslag som kommunen kan gå med på. Med andra ord, en process som annars kan ta år (med alla vändor fram och tillbaka mellan alla inblandade) fixas på en vecka. Det låter som om Fanerdun har använt sig av denna process och att kommunen nappat på det.

    Nelson Nygaard, som jag jobbar på, kommer oftast med som parkerings- och transportexperter på sådana här charretter. Istället för att bygga urban sprawl-projekt med alldeles för mycket parkering och alldeles för vida vägar (och stora tomter och utan konnektivitet), ser vi till att rätt vägnät, gång- och cykelvägnät (med mycket genvägar) och rätt mängd parkering (helst under mark eller inkapslat i kontor, affärer och bostäder) anläggs tillsammans med ett robust MM-paket. Att betala för sin parkering, oavsett om du bor i, arbetar i eller bara besöker området är en viktig strategi som verkligen får folk att ändra beteende. Detta är ju mer naturligt i Sverige och Europa. Här i USA är 95% eller ännu mer av all parkering fortfarande gratis och okontrollerad… Då är det svårt att få en byggare att nappa på iden.

    Jaja, jag tycker att det låter jätteintressant att Kalmar har gjort något liknande. Får bara hoppas på att de har tänkt till när det gäller tillgänglighet och MM (för gående, cyklande och bussresenärer) och att det inte byggs alltför mycket och onödiga vägar och parkering. Med rätt strategier kan ju detta bli ett riktigt bra projekt!

    Svara
  2. Christer Ljungberg
    Christer Ljungberg says:

    Kul att charetten fått sån framgång i USA: Den finns här, men används ganska sällan. Tyvärr tror jag inte att Kalmar ”tagit en tur med kärran”.

    Såvida inte den 16-19 augusti, med tjänstemännen och kineserna är att betrakta som en charette!

    Svara
  3. OE
    OE says:

    Expansionen går fort. Fanerdun har nu förvärvat ett logistikområde i Smedby utanför Kalmar (http://www.barometern.se/article/1151718_103-102-0-0).

    I Smedby fanns en tågstation förr som nu är nerlagd, därför är det svårt att tänka sig att kineserna kommer dra nytta av närheten till järnvägen. Troligtvis blir fraktningen väldigt lastbils- (och flyg?)orienterad, där är iaf min direkta analys. Tyvärr!

    /Trafikplanerare (uppvuxen i Kalmar)

    Svara

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *