Strutsen förebild i EU:s nya transportpolitik

Som jag skrev om redan i somras har det gjorts en Mid Term Review på EU:s White Paper on Transport från 2001. Dokumentet från 2001 var vi många som var överraskat positiva till – det talades om decoupling och det fanns en medvetenhet om transporternas problem. Så är det inte nu längre!

På ett möte den 10 okktober, arrangerat av någon from av billobby, Automobile and Society Forum, gjordes tydligen så många illavarslande uttalanden att man blir rädd. Eller vad tycks om denna:

”ACEA Director of Transport Policy Fuensanta Martinez-Sans said that by getting rid of the concepts of modal shift and decoupling, the EU had taken a step in the right direction towards rebalancing its transport policy and making it more realistic. ” Suck….

Endast direktören för miljöorganisationen Transport and Environment Jos Dings verkade vara medveten om problemen: ”reminded the Commission that there was more to a transport policy than just making the associated industries happy and that it must also contribute to citizens’ well-being in general.”

Precis så är det. Transportpolitiken måste styras mot livkvalitet för människorna – och inte företagens bästa.

Läs gärna prof John Whiteleggs totalsågning av Mid Term Review som publicerades exklusivt på denna blogg i somras.

Jag tycker detta är extremt illavarslande. Vad gör våra svenska EU-parlamentariker? Anders Wijkman borde ju i alla fall förstå problemet. Hör gärna av dej!

Framtidsyrken för en ny tid.
Dagens yrke: livskvalitetlobbyist

Länkar:

John Whiteleggs kritik
Referat från mötet 10 okt
Billobbyisternas papper
Mid Term Review

Share on Pinterest
There are no images.
Dela med dina vänner:










Submit
0 kommentarer

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *