Konsumtion och rättvisa

På väg på tåget hem från Växjö där jag varit och pratat om framtidens transporter på en konferens som Vägverket ordnat. Deltagare från kommuner, länsstyrelser, mobilitetskontor, Vägverk och företag.

En del av mitt föredrag handlade som så ofta om de förändringar man kan se inom transporterna, och vår syn på dem under de närmaste åren. Fyra faktorer lyfter jag fram som driver denna förändring som jag ser som början på ett paradigmskifte: klimatförändringarna, oljan, hälsan och vår syn på staden.

Klimatet börjar bli uppenbart för de flesta, liksom kommande brist på olja. Att vi i västvärlden blir fetare och fetare på grund av skräpmat, men också på grund av att vi rör oss för lite, börjar också bli en faktor att räkna med. Allt fler företag ser hur man genom olika incitament för att få de anställda att cykla och gå till jobbet kan vinna stora vinster i minskad sjukfrånvaror, men också minskat behov av parkeringsytor. Sådan uppdrag blir allt vanligare för oss på Trivector. Att staden inte bara är husen och gatorna (lat. urbs) utan också människorna och mötena (lat. civitas) har många kommunalråd upptäckt. Städer konurrera idag med varandra om att vara attraktiva, och en attraktiv stad kan inte ha stora problem med trängsel, buller och avgaser.

Efteråt var den en kvinna som kom fram och tyckte mina föreläsningar varit mycket bra. Men, hon tyckte att man till de aspekter som jag presenterat ovan borde komplettera med två andra: konsumtion och rättvisa. Det vill säga, kan vi i västvärlden fortsätta att konsumera stora delar av världens resurser, och samtidigt genom vårt handlande förneka fattiga länder samma utveckling som vi har?

Jag tycker frågan är mycket väsentlig. Och svaret är naturligtvis nej. Vi måste ändra vår livsstil på ett sätt som lämnar utrymme även för andra länder att att utvecklas. Utan detta blir det inte ett hållbart samhälle.

Framtidsyrken för en ny tid.
Dagens yrke: konsumtionscontroller

Share on Pinterest
There are no images.
Dela med dina vänner:










Submit
0 kommentarer

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *