Hållbar budget?

Så har då den nya regeringens budget kommit. Några saker kan man kommentera ur hållbarhetssynvinkel.

1. Den gröna skatteväxlingen skrotas. Vilket naturligtvis är heltokigt, med tanke på de miljömål som regringen trots allt har. Och som jag tidigare skrivit om fick Al Gore frågan om grön skatteväxling när han var på förhandsvisningen av sin film för en månad sedan, och menade att det var enda vägen fram! Brukar inte moderaterna gilla USA? Eller måste det vara en republikan för att det skall räcka. I så fall finns ju alltid Arnold som verkar ha förstått en hel del.

2. Samhällsekonomiska analyser skall spela en viktig roll vid prioriteringen av infrastrukturinvesteringar. ”Jämfört med de planer den tidigare regeringen fastställt innebär det att en större del av investeringarna skall ske inom vägsektorn.” Intressant slutsats. Här ger man direkt svaret på de samhällekonomiska kalkylerna: vägar är alltid mer lönsamma än järnvägar. Vilket naturligtvis inte är sant.

3. ”Vägtrafiken förväntas öka under den kommande tioårsperioden och kommer även fortsättningsvis ha en dominerande ställning. Ökade inkomster leder till ett ökat bilinnehav och strukturomvandlingen i näringslivet leder till att allt mer högförädlat gods produceras och konsumeras, vilket ökar efterfrågan på lastbilstransporter.” Det här är klassisk ”predict and provide”, vilket absolut inte är vad som behövs idag. Ingen decoupling där inte – vilket det fanns skrivningar om i regeringsdeklarationen.

4. Citybane-stoppet mjukas upp en del: ”För att behålla sin handlingsfrihet anser regeringen att Banverket tills vidare bör driva vidare arbetet med prövning i miljödomstolen, systemhandlingar och järnvägsplanerna.” Men man vill åter utreda om man kan lösa problemet genom en järnväg i ytläge. Förmodligen klokt.

I olika skrivningar kan man se att att det finns en medvetenhet om koldioxidproblemet – men det saknas åtgärder som kan medverka till en lösning.

Men kulturministern fick avgå – alltid något!

Framtidsyrken för en ny tid.
Dagens yrke: struts

Share on Pinterest
There are no images.
Dela med dina vänner:










Submit
1 kommentar
  1. O
    O says:

    Med tanke på vad som står på det största regeringspartiets hemsida kom det väl inte som en schock för någon (se nedan). Det är dock mycket oroväckande.

    ”Vad tycker moderaterna om regeringens förslag om vägar och järnvägar?

    Svaret är: Vi tycker att regeringen blundar för verkligheten på landets vägar. Tarfiken ökar på vägnätet, både när det gäller persontransporter och godstransporter. I ett så glest befolkat land som Sverige faktiskt är kommer bilen att vara det viktigaste transportmedlet för många människor inom en överskådlig framtid. Utvecklingen vad gäller godstransporter går mot allt högre krav på punktlighet vilket gör att lastbil i många fall är det enda fungerande alternativet. I stället för att se till de behov av investeringar och underhåll som vägnätet har, inte minst för att upprätthålla säkerheten för trafikanterna, har regeringen valt att tillmötesgå sina tillväxtfientliga samarbetspartners och avsätta en omotiverat stor andel av infrastrukturpengarna framöver till järnvägsnätet. Det tycker vi är olyckligt för såväl Sveriges bilster som Sveriges tillväxt. ”

    Svara

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *