Klassiker? Icke sa Nicke!

Igår och idag har Volvo stora helsidesannonser med budskapet ”Provkör framtidens klassiker i helgen”. I annonsen finns två snygga färgbilder på två olika Volvo. Den översta bilden är från 1953 och föreställer en Volvo Duett, ni vet Volvos verkligen klassiska personskåpbil som levde ett liv bland hantverkare och andra med transportbehov i minst 30 är efter 1953.

Den andra bilden är från 2006 föreställer en Volvo XC90, ni vet den där stora SUV:en som drar 1,5 gånger så mycket bränsle som andra stora bilar och är fullständigt onödig för de allra flesta som äger den. (Det är naturligtvis helt OK att äga onödiga saker, men helst skall de ju inte stjäla miljö- och säkerhetsutrymme för andra….).

Det hjälper inte hur mycket Volvo vill att XC90 skall bli samma klassiker som Duetten. Det kommer den aldrig att bli. Volvo Duett fyllde ett verkligt transportbehov, och älskades av hantverkare och hemmapulare i decennier. XC90 fyller naturligtvis också ett behov, men knappast ett transportbehov. Och den lanserade i precis fel tid – till och med i USA har försäljningen blivit en besvikelse – bland annat på grund av ett uppvaknande efter Katrina-orkanen 2005, och antalet ”samvetskonsumenter” ökar.

För som krönikören Madelaine Levy skrev i Fokus häromveckan: ”Den som stjäl jorden från sina barn genom att köra SUV kommer snart att vara hopplöst ute”.

PS. Annonsen är snyggt gjord efter en gammal bild tagen i stadsdelen Guldheden i Göteborg. Guldheden brukar jämte Vällingby lyftas fram som bra exempel på klassisk folkhemsarkitektur från 40- och 50-talet. Alltså inte den bild som finns ovan. Volvos eget typsnitt är som alltid tryggt och utstrålar säkerhet. Men jag tror inte på budskapet! DS

Länk:

Bloggartikel om samvetskonsumenterna

Share on Pinterest
There are no images.
Dela med dina vänner:










Submit
0 kommentarer

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *