LOHAS, Tesco och Lidköping

För oss som jobbat med miljöfrågor och affärsutveckling under många år kommer det inte som någon överraskning att näringslivet nu håller på att upptäcka att miljöfrågor inte är det samma som kostnader, utan att de istället kan innebära affärer. Kanske är dock kraften och hastigheten på förändringen lite större än vad vi tidigare kunnat ana.

Allt ifrån stora handelsföretag som WalMart och Tesco (som båda kritiserats hårt bl a för sitt sätt att behandla såväl anställda som miljö) till riskkapitalister världen över inser nu att hållbarhet också är lönsamt. Man pratar inom konsumentbaserat affärsliv om en ny konsumentkategori: LOHAS : ”Lifestyle of Health and Sustanability”, dvs gruppen som förstår och värdesätter miljö- och hållbarhetsargument är nu så stor att företagen måste ta hänsyn till den. Precis som man tidigare upptäckt gruppen homosexuella som en särskild målgrupp.

Även inom politiken sker en omsvängning. I Storbrittanien har den nya ledaren för de konservativa David Cameron börjat använda en ny slogan: ”Vote Blue – Go Green”. I USA finns även bland republikaner många politiker med stort miljöengagemang, Arnold Schwarzenegger är ju sedan tidigare ett känt namn.

I Sverige tycks inte politiker på den borgerliga sidan, centern undantaget, ha förstått att det även bland deras väljare finns personer som tycker det är väsentligt med miljöfrågor.

I USA har man haft en Katrina-effekt som påskyndat utvecklingen. I Sverige fick inte Gudrun samma effekt. Kanske måste Lidköping svämma över först innan vi reagerar? Dagens ledare i Expressen tar upp denna intressanta fråga på ett bra sätt.

Nya numret av Newsweek innehåller flera spännande artiklar i ämnet, bl a en om hur snabbt näringsliv och politik i USA tagit fasta på hållbarhetsfrågorna. Om Sverige vill vara med på tåget att göra affärer på miljö och hållbarhet är det nu vi måste agera.

Länkar:

Newsweek-artikel
Expressen-ledare

Share on Pinterest
There are no images.
Dela med dina vänner:










Submit
0 kommentarer

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *