En levande själ

Sitter på tåget mellan Arlanda och Gävle. Skall prata om hållbara trafikstrategier där i morgon. Att jag faktiskt sitter här, bara 1 timme försenad, är mer tur än skicklighet.

Bestämde mig alltså för att flyga till Arlanda, och ta tåget till Gävle för att kunna vara på plats tidigt i morgon bitti. Var tvungen att vara på jobbet hela dagen eftersom vi hade revision av kvalitets- och miljöledningssystem. Därför bokade jag flyg.

När jag kom ut till Sturup och skulle checka in så fick jag välja ny plats, trots att jag redan gjort det på internet. Tänkte inte mer på det. Väl igenom säkerhetskontrollen tittade jag upp på avgångsdisplayen för att kolla gaten. ” Sk112, 18.25 CANCELLED. Ombokat till SK125, 19.15″. Ingen att fråga, ingen disk tillgänglig innan för säkerhetskontrollen… Var jag verkligen ombokad?

Jag ger mig tusan på att SAS sparade ett hyggligt antal tusenlappar på att ställa in 18.25-planet eftersom vi ju alla skulle få plats i 19.15-planet. Har hänt förr, enligt min vän piloten.

Tog en macka i fiket och kollade tågtiderna på min dator – jag borde kunna hinna med tåget 20.49 istället för en timme tidigare. Ringde till SJ och fick faktiskt prata med en livs levande människa som bokade om mej. Ringde Johan som redan är på hotellet i Gävle och meddelade att jag blir en timme sen.

Läste Aftonbladet, väntade, läste lite till i Aftonbladet. Hittade en annons från Volvo som jag skall skriva om en dag. Tiden sniglade sig fram. Sneglade på avgångsdisplayen. SK 125 BERÄKNAD 19.25. Skulle jag hinna med tåget då? Nästa tåg skulle gå sent, och i så fall skulle jag inte vara framme i Gävle förrän 24.00, och missa chansen att synka mitt föredrag med Johans…

Planet kom, och det verkade som man ansträngde sig för att snabbt få ur och i passagerarna. Vi avgick faktiskt 19.25 exakt.

Vi landade i god tid, ca 20.20. Nu var det lugnt, jag skulle garanterat hinna. ”Tyvärr har vi parkerat vid utrikesterminalen. Ni skall få åka buss till er riktiga gate”. Innan alla var ute ur planet och i bussen var klockan 20.30. Frågan var nu hur lång tid bussen skulle ta till vår riktiga gate.

Bussen stannade 7 ggr vid olika stoppskyltar, och körde stora rundor men landade in vid gate 39 ca 20.39.

Fort upp för rullbandet till Sky City och Arlanda C. Dock borde jag helst hinna hämta en ny biljett i disk eller automat. Ah, två leende människor bakom disken. ”SJ har stängt” sa dom. Det finns automat där”. Jag knappade in koden, fick ut biljetten och åkte ner till spåren, och var faktiskt på plats 4 minuter före avgång!

Just när jag skriver detta stannar tåget strax norr om Uppsala och en röst meddelar: Det är hinder på spåret. Polisen är ute och skall röja upp det”. Hoppas ingen hoppat….

….nu har vi stått stilla i 11 minuter och ingen har sagt nåt mer….13 minuter och rösten meddelar att de inte vet nåt och att vi får stå en stund till……20 min inga nya besked…..Bingo tåget rullar efter 27 min. Ringer Johan och meddelar…..

För några år sen gjorde vi ett stort utredningsuppdrag för alla trafikverken tillsammans om hur de skulle kunna samverka bättre genom gemensam information, bokning etc. En sak jag ninns att vi pekade på var att vår nya sköna värld där vi bokar och infomerar oss på internet, utan att ha talat med en levande själ, inte funkar så bra när systemet bryter ihop. Då behöver man människor att prata med. Och vi gick också så långt att vi tyckte att man borde bilda en gemensam organisation för att kunna informera, och också ta ansvar för den typ av kedjeresor med olika färdmedel som jag just nu, med föga framgång, försöker genomföra…..

Share on Pinterest
There are no images.
Dela med dina vänner:










Submit
0 kommentarer

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *