Bilskatterna – Motormännen cyklar vidare…

Att politiker ibland släpper grodor ur munnen i Almedalen vet vi ju. Nu sällar sig ett antal bilorganisationer till skaran.

I går ordnade Motormännen och BIL Sweden (biltillverkarnas organisation) två jippon i Visby. Det första handlade om ett ”mobilitetssamtal” för att diskutera om den ”fria mobiliteten är självklar”. Det andra var en ”folktribunal om bilskatter”. Båda verkar ha hållit samma (ur underhållningssynvinkel) givande nivå.

Diskussionen går ut på att motororganisationerna känner att ”den fria rörligheten” med bil är hotad. Från olika håll – både av höga skatter och av inskränkningar på grund av bl a miljöproblemen.

Alltså: att röra sig är naturligtvis en mänsklig rättighet. Att röra sig med ett visst färdmedel kan naturligtvis endast de göra som har tillgång till detta färdmedel. Redan där försvinner en stor del av den totalt fria rörligheten. Alla har t ex inte råd att åka bil – 25% av Sveriges befolkning har inte tillgång till bil. Fast det bryr sig naturligtvis vännerna i BIL-organisationerna inte om.

Och när vi rör oss med bil så har ju aldrig denna rörlighet på något sätt varit ”fri”. Vi har inte råd att ha lika fina bilar allihopa, vi har inte råd att åka lika mycket allihopa osv. Och vi har fått vänja oss vid att biltrafiken på olika sätt har reglerats för att den skall fungera. Vi får inte fritt välja vilken sida av vägen vi skall åka på, vi får inte köra fortare än en viss hastighet (för att inte skada andra) osv.

Rörligheten är alltså inte på något sätt fri. Och det gäller även i den meningen att det inte är en mänsklig rättighet för alla att köra bil överallt, alltid och utan att det kostar något.

Till detta kommer att biltrafiken förorsakar effekter även för de som inte använder bil, de sk externa effekterna. I städerna betalar biltrafiken inte sina kostnader, på landsbygd gör åtminstone inte den tunga trafiken det, om vi räknar in trängselkostnader, olyckskostnader, miljökostnader osv.

Diskussionen på de båda bil-jippona verkar ha hållet en underhållande nivå:

”Skatteintäkterna är inte enda skälet till begränsningen av mobiliteten, utan det verkar finnas ett politiskt behov av en kontroll över människors rörelser”, sade Maria Rankka, biträdande chef på Timbro, och proffskonspiratoriker tycks det som.

”Missnöjet mot de höga bilskatterna verkar inte bli så pass stort att politikerna reagerar. Varför går inte bilisterna man ur huse och demonstrerar mot de höga bilskatterna med fälgkorset i hand?”, sade Peter J Olsson, politisk chefredaktör på Kvällsposten och naturligtvis en av våra verkliga proffspopulister.

Bilskatter är ett kapitel för sig. Ekonomer och experter på oljebranschen tycks alla vara helt ense om att Sveriges riksdag skulle sänka bensinskatterna skulle oljebolagen raskt höja priset så att priset skulle bli det samma. Så fungerar nämligen en marknadsekonomi – vi har ju alla visat att bensinen har ett värde vi är beredda att betala för – nämligen idag ca 12.00 kr/liter. Så frågan är vem som skall få pengarna – staten, dvs vi – eller oljesheijkerna?

När skall vi få en seriös bilorganisation som kan diskutera dessa frågor på det seriösa sätt som krävs inför framtiden med höga bränslepriser, klimathot, diskussion om attraktiva städer osv? Gröna Bilister skulle kunna bli en sådan, men namnet avskräcker nog en del.

Motormännen, BIL Sweden, Bilfront och Bensinskatteupproret är i alla fall inte i närheten.

Länkar till blogginlägg om Motormännens andra cykelturer:

Cykeltur 1
Cykeltur 2

Share on Pinterest
There are no images.
Dela med dina vänner:










Submit
0 kommentarer

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *