Opartiskhet och trängselavgifter

Stockholms Handelskammare har anklagat oss i ”den sk analysgruppen” för att vara partiska. I en lång artikel, full av sakfel, säger man bl a att ”det finns forskare som inte odelat är positva till trängselskatterna” som inte har fått vara med. ”Ingen från KTH:s stora institution….” finns med säger man. Men Staffan Algers är adj prof just på KTH….

Och att Handelskammaren inte kan vara experter på luftföroreningar, och veta att mätningar under korta tidsperioder inte är tillförlitliga pga variationer i väder etc, och att man därför gör beräkningar istället baserade på avancerade modeller som bygger bl a på långa mätserier, är ju inte så konstigt….

Och det är som med växthuseffekten, det går att leta upp enstaka forskare som inte håller med. Men en stor majoritet av världens forskare och experter inom trafik och stadsbyggnad är helt ense: trängselavgifter är enda sättet att lösa trafiken i stora städer på lång sikt.

Ta en smygtitt på den kommande filmen Contested streets, så hör du några av dem, bl a Kathryn Wylde, på New Yorks Handelskammare, som längtar efter trängselavgifter för att New York skall behålla sin attraktivitet…

Länkar:
Handelskammarens artikel
Filmtrailer (5 min, lång)
Tidigare blogginlägg om andra experters syn

Share on Pinterest
There are no images.
Dela med dina vänner:










Submit
0 kommentarer

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *