Godstransporter på järnväg i USA och Europa

Sitter och roar mig med EU:s senaste transportstatistik som anlände häromdagen: ”EU energy and transport in figures”. Finns säkert anledning att återvända till denna många gånger, men just nu hittar jag två mycket intressanta uppgifter.

Alla vet ju att USA är bilens förlovade land. Men inte när det gäller godstransporter – då handlar det mest om järnväg. I Europa går 44,3 % av tonkilometrarna på vägarna, och 10,0 % på järnväg. Resten är till största delen sjötransporter.

I USA går 33,4 % av godstransportarbetet på vägarna och 42,4 % på järnväg.

Det trodde ni inte! De flesta brukar bli förvånade över dessa siffror. Och de visar också på att det bör finnas potential i Europa. Jo, jag vet att vi har olika järnvägssystem etc, men det förklarar inte hela skillnaden.

(Skrev om detta redan i samband med att järnvägen fyllde 150 år den 5 mars).

Share on Pinterest
There are no images.
Dela med dina vänner:










Submit
2 kommentarer
  1. Jessica ter Schure i San Francisco
    Jessica ter Schure i San Francisco says:

    Å andra sidan, på många av dessa tunga godstågssträckor går i princip inga persontåg. Och rullar både persontåg och godståg så har godstågen företräde. Med andra ord, många gånger tar det så otroligt mycket längre att åka tåg mellan två platser (eftersom godståg inte rullar så snabbt, och ofta stannar mitt i ingenstans för last och loss) att det inte finns någon som helst anledning att ta tåget, tyvärr. Vet inte vilket som är att föredra – gods på väg och människor på räls, eller tvärtom. När det gäller vikt och volym, så vinner ju godstågen…

    Svara
  2. Jessica ter Schure i San Francisco
    Jessica ter Schure i San Francisco says:

    Å andra sidan, på många av dessa tunga godstågssträckor går i princip inga persontåg. Och rullar både persontåg och godståg så har godstågen företräde. Med andra ord, många gånger tar det så otroligt mycket längre att åka tåg mellan två platser (eftersom godståg inte rullar så snabbt, och ofta stannar mitt i ingenstans för last och loss) att det inte finns någon som helst anledning att ta tåget, tyvärr. Vet inte vilket som är att föredra – gods på väg och människor på räls, eller tvärtom. När det gäller vikt och volym, så vinner ju godstågen…

    Svara

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *