Gröna bilen – behöver den subventioner?

Staten satsar 450 milj per år i två år i fordonsforskning meddelade regeringen i veckan. Å ena sidan kan man ställa sig frågan om Ford och GM behöver denna subvention. Å andra sidan kan kanske bilindustrin behöver denna input från akademin? Någon som förklara för de svenska delarna av koncernerna att det t ex vore smart att använda de hybriddrivlinor som finns i koncernerna? Hoppas att man avsätter en rejäl slant till utvärdering av vad som kommer fram av detta.

– En stark fordonsforskning skapar förutsättningar för en fortsatt utveckling med världsledande svenska fordon som bygger på värden som säkerhet, rörlighet och goda miljöegenskaper, säger Thomas Östros i en kommentar.

Andra gången på en vecka som en minister påpekar att rörligheten är viktig. Och har fel – det handlar ju inte om rörlighet – det handlar om tillgänglighet. Hur skulle en bil se ut som bygger på denna tanke – att det är tillgängligheten som är målet för resan? Och att rörligheten som bilen åstadkommer är ett medel för detta. Kommentarer någon?

Share on Pinterest
There are no images.
Dela med dina vänner:










Submit
2 kommentarer
  1. Lilly
    Lilly says:

    Sitter här med en analys av innovationspolicy och fokuserar specifikt på projektet Gröna Bilen 2. Vid en snabb Googling dök Din blogg upp. Finns mycket intressant att säga om PFF, tex finns tydliga teknodeterministiska tendenser. Men, istället blir jag fundersam på vad du lägger i begreppen rörlighet respektive tillgänglighet?

    Svara
  2. Christer Ljungberg
    Christer Ljungberg says:

    Just detta med tillgänglighet är en av mina käpphästar. OM du söker på min blogg på ordet tillgänglighet kommer du att hitta många exempel.

    Som jag säger i blogginlägget så har vi en felfokusering på medlet (rörligheten) istället för på målet (tillgänglighet). Rörligheten i sig är sällan det viktiga (såvida man inte sitter i en cab en vacker sommardag, eller åker transsibiriska jöärnvägen). Det är tillgängligheten som är det viktiga, att man får tillgång till sitt arbte, skola, dagis etc.

    Bilindustrin lever ju på att göra rörligheten viktig genom bekväma bilar etc. Så det är naturligtvis ingen lätt fråga jag ställer, och därför inga kommentarer heller…

    Men det är klart att för 99% av SUV-köparna så hade en mindre bil givite exakt samma tillgänglighet, dvs möjlighet att på ett bra sätt nå sitt mål.

    Om du kollar på Trivectors hemsida finns under http://www.trivector.se/infotank/infotank_artiklar.asp ett antal artiklar där jag säkert kommenterar mer om tillgänglighet.

    Innovationer intresserar mig dessutom stort efter att i fyra år varit ordf i Sustanable Business hub, och bl a jobbat med dessa frågor.

    Svara

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *