1 april: vägtullar och hastighetsbegränsningar för cykel

Trafiken tycks vara ett tacksamt ämne för aprilskämt i år. Jag har hittat minst två helt OK skämt. Hastighetsgränser för cyklar i Stockholm (DN), och trängselavgift på Ölandsbron (Barometern).

Intressant att konstatera att båda skämten är ganska verklighetsnära. Att man ibland får väl höga cykelhastigheter inne i stadsmiljö är känt. Och Ölandsbron har sommartid stundtals problem med köer. Det brukar Lennart Ivarsson på Vägverket där vittna om. Han har i artikeln fått heta Ivar Lennartsson. Fast ett reverserbart körfält, som kan ändra riktning efter behov, löser nog problemen.

Hittade ytterligare ett skämt: Borlänge inför omvänd trängselskatt (Södra Dalarnas Tidning) – du samlar poäng för varje gång du kör in i centrum, och får sen en utbetalning. Med tanke på de problem man har med att få centrum i Borlänge att leva så förstår man tanken. Men Borlänges halvexterna köpcentrum Kupolen har sedan länge dödat gamla centrum. Frågan är om denna process är reversibel – ens med trängselbonus. Det krävs nog mer omfattande åtgärder i samverkan mellan handel och kommun – och både morot och piska.

Share on Pinterest
There are no images.
Dela med dina vänner:










Submit
1 kommentar
  1. Anonymous
    Anonymous says:

    Nora kommunfulläktige fattade
    igår den 26 juni beslut att inför trängselbonus — alla besökare till Nora får5:-

    Ökad trängsel ökad trivsel!

    Hurra

    Svara

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *