Tunnlar kan ge liv i byn

I den lilla skidorten See i Paznaundalen, där grannbyn Ischgl är mer namnkunnig, går trafiken rakt igenom byn. Bilarna kör alldeles för fort, och det riktiga alpgemytet vill inte riktigt infinna sig.

Om man gjort som i Hinterglemm (några mil härifrån), och byggt en tunnel för genomfarten, skulle byn varit en större magnet. Eller som i Serfaus, på andra sidan berget, och byggt en tunnelbana och sen inte släppt in några bilar alls…

Och egentligen är hela detta med att transportera upp tusentals människor på 2000 meters höjd, och sen låta dem glida ner en inte särskilt hållbar historia. Men fruktansvärt kul är det när väl all utrustning är på plats.

I morgon blir det Ischgl och lunch inne i Samnaun i Schweiz.

Share on Pinterest
There are no images.
Dela med dina vänner:










Submit
1 kommentar
  1. Johan Helgeson
    Johan Helgeson says:

    Hej Christer Ljungberg!
    Kul att du hittat till de lösningar man prövar i alpernas skidoerter, rekreationsområden för många tiotusentals centraleuropeer.
    Dorfbahn i Serfaus byggdes i slutet av 80-talet. Eftersom Serfaus är sista byn längs vägen och kunde denna modell väljas. Systemet bygger på park-and-ride där en stor parkeringsplats och banan som har några stopp vid bycentrum, kyrka och ändstation vid liftarnas dalstation. Det är schysst att slippa bilar i bykärnan, om det finns ngt negativt med den är det väl att i rusningstiden på morgonen är det minst lika knökat som stockholms tunnelbana, så man slipper inte pendlarkänslan.
    Stora evenemang som skid-VM verkar också kunna skapa exploateringstryck, Saalbach-Hinterglemm, som tidigare var två olika byar växte ihop inför Alpina skid VM -91 som orterna arrangerade gemensamt. Liftsystemet var sedan länge ihopbyggt. Här byggdes en umfahrungstunnel för några år sedan, Saalbach ligger ju ”på vägen” till Hintergelmm…
    Även i Åre, som arrangerar skid VM -07, planeras ju en sådan tunnel.

    Svara

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *