Nya vägar ger mer trafik – också i Tyskland

Alla som passerat runt München på motorvägarna där vet att det nästan alltid är stau, dvs kö. Särskilt stort problem är det i norr där motorvägen mot Nürnberg ansluter. Där är det nästan alltid kö. Så var det i går också. Trots att man byggt ut körfält efter körfält, så att det nu på en del är 12 stycken i bredd.

Fenomenet kallas inducerad trafik. Dvs om det är trångt, och brist på kapacitet, och man bygger nya körfält och nya vägar, så skapas med detta också ny trafik. Våra trafikmodeller omfördelar bara den befintliga trafiken i den nya kapaciteten, men i verkligheten skapas också ny trafik.

Det är egentligen inte så svårt att förstå. Man upptäcker att nu flyter trafiken bättre efter nybuggnaden, och man kan välja att ta bilen fler gånger istället för att samordna resor, eller ta kollektivtrafiken. Och så ökar trafiken upp till det blir trångt igen. Precis som kring München.

Därför är trängselavgifter en bra idé att lösa kapacitetsbrist på. Att reflexmässigt fylla på med ny vägkapacitet är inte alltid så klokt. Det är en kortsiktig lösning, precis som att kissa i byxorna om man fryser om baken. Och enligt den nya SIFO-mätningen av Stockholmarnas attityder till trängselskatten har allt fler börjat förstå detta.

Share on Pinterest
There are no images.
Dela med dina vänner:










Submit
0 kommentarer

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *