Svensk Handel ljuger om externhandeln!

”Externhandeln gynnar miljön. Det finns idag inga belägg för att köpcentrum utanför cityhandeln skapar en sämre miljö. ”

Så skriver ICA-nyheter på sin webb-plats 2006-01-04 17:02.

www.ica-nyheter.net/artikel.html?id=17089

Problemet är att de ljuger. Det finns ett stort antal forskningsrapporter som visar att det är precis tvärtom. Tre av dem har jag själv varit med om att skriva – så jag vet. Den senaste är alldeles ny och visar att även tätortsnära externetableringar ger stora ökningar av utsläppen. Kommer snart på en hemsida nära dig.

Dock visar forskning att externetableringar är samhällsekonomiskt lönsamma – dvs med de värderingar av externa effekter (miljö, olyckor, utglesning, tillgänglighetsbrister etc) vi har idag. Detta beror bl a på att vi har så bra vägnät i Sverige, utan stor trängsel.

Det hade varit mycket intressantare om Svensk Handel velat diskutera problemet utifrån sådana fakta. För externhandeln blir kanske inte lika intressant i en framtid med dyrare bränslekostnader. Se t ex mitt inlägg 10 januari om IKEA i Storbrittanien.

Läs också Naturskyddsföreningens svar:

www.ica-nyheter.net/ny_artikel.html?id=17134

Och så fick jag idag ett tidningsurklipp från Vietnam News med rubriken: ”Stockholm residents choke on traffic tax”. Urklippet var skickat av min kollega i Stadsmiljörådet, Eva Sjölin, en av Sveriges smartaste stadsarkitekter – just hemkommen från långsemester i Vietnam. Artikeln, skriven av Reuters, innehåller en av de bästa redogörelser av försöket och dess problem och möjligheter jag sett.

Samma artikel finns på bl a :

www.planetark.com/dailynewsstory.cfm/newsid/34307/story.htm

Share on Pinterest
There are no images.
Dela med dina vänner:










Submit
3 kommentarer
  1. Ann-Sofie
    Ann-Sofie says:

    Förhoppningsvis kommer externhandelns lönsamheten att försvinna i och med allt högre bensinpriser. Det finns en smärtgräns för hur mycket pengar folk är beredda att betala för att kunna handla. Internet är den kommande största konkurrenten till externetableringar. Det finns en tro på att externhandeln är billigare än centrumhandeln men på samma varor skiljer sig inte priserna. Däremot är internethandeln ofta billigare och mer praktisk då man hämtar ut sitt paket på närmaste post. Tiden man spar på att handla på internet och i centrumhandeln är dessutom avsevärd.

    Kanske har dessa förändringar redan startat då de flesta externetablerade kedjor har eller kommer att ha internetbutiker samt att externetableringarna har börjat med ”upplevelsehandling” dvs uppträdande, evenemang m.m. för att locka kunder.

    Externhandelns era verkar gå mot sitt slut och ett nytt sätt att handla håller på att växa fram. Och om dessa förändrade köpvanor minskar externhandeln kommer miljön att vara den stora vinnaren.

    Svara

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *