En ”andraklass-passagerares” klagan

Har just pulsat hem från jobbet. Just det – pulsat. Bilvägen intill var perfekt plogad, och det kom dessutom ytterligare två plogbilar och finlirade det hela medan jag gick.

Vi på gång- och cykelbanan fick pulsa, och även på de sträckor som faktiskt var plogade, fick vi hoppa över höga vallar. Varför är det en självklarhet att det är så det är? Även i en stad som Lund, som är bäst i Sverige på cykeltrafik?

Varför är det så självklart att cyklister och fotgängare är andra klass och bilarna alltid första klass? Varför planerar vi våra städer så? Om fler än idealister som jag skall ställa den varma sköna Volvon hemma och promenera till jobbet måste vi nog tänka om….

Share on Pinterest
There are no images.
Dela med dina vänner:










Submit
4 kommentarer
  1. Martin Jungermann
    Martin Jungermann says:

    Hamnade på Din blogg efter att nystat i Stockholmsförsöket alla utredningar….
    Skälet till min kommentar är att jag räds över Dina ideal kring hur Du ser på en stad och samtidigt innehar en monopolställning i Ditt gebit i Stockholms stadshus.
    Bakgrund: är urstockholmare, boende och företagare innanför numera Stockholms Ringmur. Upplevelsen idag är att vara instängd alt utestängd då vår tidigare fria och självklara rörlighet har radikalt begränsats. Det var väl också syftet med detta s.k. försök.
    Nuförtiden, att komma ut från mitt hem på Götgatan för att vandra till min verksamhet på Folkungagatan är som att uppleva en söndagsmorgon mitt i veckan, över hela dagen! Vart tog pulsen o rörligheten vägen, det som präglade Stockholm, os, stök o bök, det som talar om att staden är vital, vill framåt, det händer något. Jag känner inte igen mig, det känns riktigt, riktigt såsigt, lika upphetsande som Stortoget i Ödeshög. Visst, ni kan slå er för bröstet att ni tömt staden på trafikrotation med 20-30%. Det min vän är skrämmande siffror för mig, det kommer att sterilisera och dränera Stockholm på handel och företagande…. Vilken företagare vill redan idag etablera sig innanför Ringmuren om alternativet finns utanför? Sen har Du ett stort fel, bilen i Stockholm har sedan decennier förpassats till boskapsklassen. Essingeleden,länken mellan norr-söder, 140000 fordon per dygn, Öresundsbron knappt 20000, Höga kustenbron knappa 5000, Södra Länken numera över 80000. Stockholmarna står för 73% av all spårbunden trafik i Sverige, Skåne o V.a Götaland 19% tillsammans.
    Satsningen på Stockholm blev, ja just det, 4 miljarder i biltullar, Yes!
    Christer, Ditt Idyllien är på god väg, synd bara att det handlar om min stad…..
    mvh
    Martin
    (det var inte meningen att det skulle bli så här långt…)

    Svara
  2. Jonas Sundberg
    Jonas Sundberg says:

    Samma sensation i Stockholm – fast jag cyklar genom snödrivorna och reflekterar: Vi planerar att satsa 600 miljoner över 10 år i Stockholm på ett väl utvecklat cykelvägnät – men sedan då? Lite halvslarvigt plogat för en vecka sedan, det töar kanske till och sedan fryser det på. Voilá: Cykling omöjligt. Min slutsats: Det är progressivt och bra att planera och nybygga för cykling i stor skala. Men driftfolket styrs av andra värderingar och andra instruktioner. Således: Vi har kommit en bra bit på vägen i planeringen, men i den dagliga driften kommer cyklister allra sist.

    Svara
  3. Anonymous
    Anonymous says:

    Lars Nilsson

    Jodå, man fick allt pulsa i Helsingborg också – vilket är en av anledningarna till att förändrad syn på snöröjningen är ett av inslagen i det vi kallar för ”Ny syn på trafiken i Helsingborg”, dvs samlingsnamnet för det vi håller på med i vårt trafikplanearbete. Om det sedan är på god väg eller inte får vi väl se om ett tag.

    Svara
  4. Christer Ljungberg
    Christer Ljungberg says:

    Martin!
    Håller helt med dig om att en stor del av staden är puls, stök och bök. Och så bör det förbli. Och nån monopolställning i Stockholm har varken jag eller nån annan på Trivector – det kan jag försäkra dig.

    Problemet är att vi inte klarar att tillgodose all den efterfrågan på ”fri och självklar rörlighet” som finns i storstäder som Stockholm. Det går inte att bygga sig ur problemen. Sen får du gärna kalla det för boskapsklassen.

    Och då tycker jag att en marknadslösning är bättre en en sovjetlösning, dvs kö.

    Och jag är övertygad om att alla inte håller med dig om att mindre trafik är av ondo!

    Svara

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *